JellyPages.com

Wednesday, February 18, 2015

Ilmu Tanpa Amal, Sia-sia belajar!


Assalamualaikum. Alhamdulillah, masih diberi kesempatan umtuk menulis dalam blog ni. Harap dapat memberi manfaat pada saya dan yang membaca.

Alhamdulillah, semalam diberi kesempatan ke Bangunan PERKIM di ibu kota Bandaraya Kuala Lumpur. First time tu drive sesorang ke Kuala Lumpur, dengan meredah jam yang teruk waktu pagi, dengan salah masuk jalan, waze tak bergerak, tp syukur alhamdulillah, Allah permudahkan juga untuk kesana. Bukan ada program apa pn. Tapi dah janji akan sampai sana sebelum jam 9 pagi. 

Sampai kat sana, sebelum sempurnakan urusan, Allah bagi peluang saya bersilaturrahim bersama saudara seagama, umur lebih kurang sebaya dan mempunyai latar pendidikan yang hampir sama dengan saya. Alhamdulillah, sambil duduk di ruang menunggu, kami sempat berkongsi cerita, berkongsi perkara ilmiah, dan berkenalan antara satu sama lain.

Nailah, seorang graduan dari Universiti Morocco, Seha, seorang graduan dari Universiti Jordan, Najlaa cek mek kelate graduan USIM, dan saya dari UniSZA. Apa yang saya mampu katakan, saya suka berkenalan dengan mereka. Pelbagai topik sempat kami bincangkan dalam masa yang singkat itu antaranya tentang cara hidup belajar di luar negara, yang mana Morocco merupakan salah satu tempat yang menjadi target saya lepas SPM dulu. Mana tidaknya, Lepas SPM terus ke Morocco dan dalam masa 3 tahun kita akan dapat Diploma & Ijazah! Fuhh, jimat tahun kan? sapa tak nak.. tak macam kat Malaysia, nak dapat Diploma & Ijzah makan masa 6 hingga 7 tahun. Lama ooo.. berjanggut juga nak dapat ijazah (bagi yang laki la.. hee). Seriously, jeles. Umur 20 tahun dah ada degree. Saya? 25 tahun baru dapat maa.. cukup lama. Tapi tak apa lah. Ada hikmahnya kenapa saya tak ke sana.

Habis diploma pula dulu, Jordan menjadi Target untuk saya sambung degree. Punya lah excited nak sambung kat sana, parents tak izin pulak. Bi makna, Allah pun tak izin la kan. Hmm.. dengan rasa penuh terpaksa, terpaksa la saya sambung degree kt UniSZA sebab masa isi UPU, UniSZA pilihan terakhir selepas UM, UIA dan UKM. Memang dah berazam kalau boleh, tak nak dah sambung kt Terengganu. Nak rasa suasana lain, cara belajar tempat lain & dekat dengan rumah. Senang nak balik.. Tapi perancangan Allah yang terbaik.  Walau macam mana pun kita refuse, kalau dah ditakdirkan kita tak boleh lari. So, sambung di UniSZA juga la kita.. Ada hikmahnya kenapa saya masih di situ. Terima Kasih Allah.. =)

Sempat juga semalam kami bincang tentang nahu Bahasa Arab. Ehem, dalam semua yang ada rasanya saya yang paling tak pandai kot. Lupa habis dah.. MasyaAllah, matan Ajrumiyah yang dulu saya hafal pun cuma tinggal sikit je baki dalam ingatan. Sekadar:
..........الكلام هو لفظ المركب المفيد بالوضع وهي ثلاثة أقسام اسم وفعل وحرف
Setakat tu je saya mampu ingat. yang lain berterabur habis.. huhu.. Time ni la rasa menyesal sebab tak amalkan ilmu. Banyak lagi, macam Tasybih, Isti'arah, Feel Mabni Mu'rab dan Mubtada' Khabar. Blurrrr je rasa. Tp still ingat juga sikit-sikit. Tak ada la blank trus. Saya rasa kesal sebab selama 6 tahun belajar, memang Nahu subjek paling tidak disukai, dan paling tak minat. Mungkin Takhassus saya adalah syariah dan fiqh, saya abaikan tatabahasa Bahasa arab. InsyaAllah, saya akan cuba ingat balik matan Ajrumiyah dan Matan Bina' yang penah dihafal dulu, ulangkaji semula tajuk-tajuk nahu yang pasti satu hari nanti ada manfaatnya pada saya & pelajar-pelajar saya untuk baca dan faham kitab arab dan al-quran.

Orang kata bila kita kawan dengan orang yang jual minyak wangi, kita akan terpalit baunya. Macam tu juga dalam berkawan. kalau kita kawan dengan orang yang positif, pasti kita juga akan sentiasa positif. Selesai urusan, masing-masing saling berpesan dan bagi motivasi serta kata-kata semangat kepada yang lain. Suka sangat-sangat keadaan macam ni. Walau perkenalan yang singkat, tapi saya kira sangat-sangat bermanfaat. Doakan kami mudah-mudahan semangat dakwah kami tak luntur dan sentiasa kuat untuk tegakkan Islam di muka bumi ini kerana kita dijadikan oleh Allah sebagai Khalifah. jadi, amalkan segala ilmu yang pernah dipelajari, terutamanya ilmu-ilmu berkaitan agama Islam dan ilmu ukhrawi supaya ilmu tu tak sia-sia dan tak berkarat dan reput dalam otak kita yang akhirnya terkubur macam tu je. Allahu Musta'an.


No comments:

Post a Comment