JellyPages.com

Tuesday, February 18, 2014

Perasaan Anugerah dari Allah


Assalamualaikum wbt.. moga kita sentiasa dalam lindunganNya.

Macam mana perasaan anda harini? baik? sedih? gembira? rindu? kecewa? atau perasaan bercampur baur sampai tak tahu apa perasaan kita.. By the way, nak bagi tahu perasaan ni satu yang unik tau. Ye la, kejap kita rasa happy, sometime kita rasa sedih sangat. Kadang-kadang tiba-tiba je rasa rindu. Tak ke unik tu. huhu

Apapun perasaan kita, yang penting jaga hati sebaiknya. Kalau gembira, jangan terlalu gembira sangat. Kalau sedih, ingatlah Allah.. mesti tenang nanti. Kalau rindu, pastikan tak melebihi rindu kita pada Allah dan Rasulullah. Senang je kan? Cakap memang senang, tapi nak laksanakan cukup payah? Is it right? heee

Ada orang tanya, macam mana dengan perasaan cinta? ops! saya pun tak tahu nak jawab. Sebab perasaan kan satu yang subjektif. Jawapan pada setiap orang pasti berbeza. Bukan lah maksudnya saya tak pernah bercinta.. eh! kejap-kejap.. fida pernah bercinta ke??? haha. Jawapannya mesti lah pernah. Cinta pada Allah, pada Rasulullah, Mak, abah, keluarga dan kawan2. Cinta jugak kan.

Saya tahu. Manusia ni cenderung dan ada fitrah untuk sukakan orang yang berlainan jantina. Kalau tak 'ber'cinta pun, mesti kita ada rasa 'admire' dengan seseorang. Biarlah rasa macam bertepuk sebelah tangan pun. Dah, rasa cinta kan subjektif. Tapi tak payah la nak bercinta-cinta ala monyet tu. Berfikir la secara rasional. Banyak keburukan dari baiknya. Belum tentu si dia tu jodoh kita kan. Yakin pada Allah, insyaAllah bila sampai masanya nanti, ada la jodoh kita. 

Bila tengok kawan-kawan 'date', bukan cemburu.. tapi rasa tak suka, menyampah, tak boleh terima, rasa tak selesa tengok keadaan macam tu. Sekali lagi nak ingatkan.. bukan sebab cemburu taw..huhu. mungkin perasaan dan minda dah set, 'no couple'. Sebab tu secara perlahan-lahan, perasaan ini tak boleh terima keadaan macam tu. Setiap orang memang ada persepsi yang berbeza. Tapi saya rasa macm tu la. Bukan nak kata bajet bagus ke apa. Tapi tu la yang saya kata. Perasaan tu anugerah dari Allah.

Jom sama-sama berdoa Moga Allah sentiasa pelihara hati dan perasaan kita supaya sentiasa diberi petunjuk ke arah kebaikan. "Ya muqallibal qulub, thabbit qalbi 'ala dinik wa 'ala to'atik".. Amin.

No comments:

Post a Comment