JellyPages.com

Thursday, November 15, 2012

Falsafah Wonderpet!


Hmm..sekarang da masuk tahun baru Hijri... sekejap je kan.. rasa baru je masuk tahun 1433H haritu.. da masuk tahun baru.. renung-renung balik, muhasabah semula apa je yang saya buat dalam setahun yang lalu ni? Berapa banyak amalan yang dah di buat? Hmm.. sedih je rasa.. macam makin banyak dosa yang dah di buat.. n makin saya belajar rasa makin banyakkkk lagi ilmu atau perkara yang saya tak tahu @ jahil.. so, kne la upgrade ilmu dan iman kan? Kutip la ilmu banyak-banyak, amalan pun kena la tambah..

Pernah tengok x cerita Wonderpet? Ala.. cerita pasal 3 ekor sahabat.. tikus mondok, penyu dan burung.. Mesti la ramai yang pernah kan.. walau xpernah tengok, mesti la pernah dengar kan? Kenapa saya tiba-tiba bangkitkan cerita wonderpet ni? Haha.. mungkin da rindu suasana kt rumah kot.. atau mybe sebab dah lama tak dapat tengok tv.. atau ada maksud tersirat nak disampaikan ye? Hehe.. ye la.. cerita tu macam-macam mesej dia nak sampaikan.. Antaranya kerjasama dalam 1 kumpulan, kepentingan bersahabat, sikap tolong menolong tak kira siapa, sentiasa cakna dengan keadaan sekeliling.. tapi paling saya suka pegang adalah falsafah mereka.. “apa yang penting? Kerjasama..”

Berbalik kepada cerita wonderpet tadi...walau cerita tersebut cerita untuk kanak-kanak, tapi mesejnya cukup untuk sedarkan orang yang lebih dewasa tentang erti sahabat dan kerjasama..  tapi ramai lagi yang tak sedar tentang kepentingan kerjasama terutama dalam kerja berpasukan atau berkumpulan.. terlalu bergantung harap pada orang lain tanpa memberi apa-apa sumbangan tu bukanlah sikap yang terpuji..

Kenapa saya tiba-tiba bangkitkan cerita kerjasama ni? Hmm.. pengalaman hidup, macam-macam pernah jadi kan.. berdasarkan pemerhatian, contohnya dalam buat assignment yang lecturer bagi,  banyak berlaku kes orang yang “tumpang nama” je.. ye la.. orang lain bersusah payah, dia senang lenang je.. ahli kumpulan bersengkang mata, dia membuta je.. apa yang penting? Bukan kerjasama.. tapi nama dia..  ada lagi ke orang macam ni??? Ada.. ramai.. baru-baru ni seorang sahabat sekelas mengamuk, siap bergaduh lagi.. sebab apa? Sebab seorang dari ahli kumpulan adalah ahli lelap.. tak beri apa-apa sumbangan pun pada kumpulan mereka.. di fahamkan sebanyak 7 subjek mereka buat assignment bersama, ke7-7 tu si dia tak ambik cakna langsung.. tapi apa yang penting mesti terpahat namanya pada muka depan assignment..  adakah patut macam tu? Tak rasa bersalah ke terhadap ahli kumpulan? Tak fikir tentang keberkatan ilmu? Tak tau la nak kata macam nama.. bila ditanya berjuta alasan dia bagi.. Astaghfirullah..kesian pada ahli kumpulan yang lain..

Macam-macam kerenah manusia. Jarang bersyukur dengan nikmat yang ada. Apapun, fikirlah apa yang terbaik buat diri kita masa sekarang dan yang akan datang. Peganglah falsafah Wonderpet ni bila kita berada dalam kalangan masyarakat atau kumpulan. Wallahua'lam.

No comments:

Post a Comment