JellyPages.com

Thursday, March 22, 2012

Manfaatkan lima perkara sebelum lima perkara


Assalamualaikum semua.. kaifa halukum? lama rasanya saya x update blog.. tak berkesempatan dek kerana sibuk dengan urusan kuliah, persatuan dan program. Tugasan dari pensyarah pun makin membukit nampaknya... Belum lagi hafalan al-Quran yang perlu sentiasa diulang-ulang untuk mengelak dari lupa.. ujian-ujian, test dan exam yg perlu dihadapi lagi..baru di uji hilang nikmat masa lapang da merungut.. astaghfirullah.. padahal xde la sesibuk Rasulullah s.a.w pada zamannya yang bertungkus lumus nak sebarkan ajaran islam.. hmm.. cabaran sebagai penuntut ilmu kan.. biasa la tu..

Subhanallah.. oleh itu, kita memang kena manfaatkan 5 perkara dengan sebaiknya sebelum datang 5 perkara yang lain kan..
1) sihat sebelum sakit
2) muda sebelum tua
3) kaya sebelum miskin
4) lapang sebelum sempit
5) hidup sebelum mati...

Tapi manusia.. seringkali lalai dan leka.. pelupa pulak tu.. sesuai la dengan nama "manusia" yang berasal dari perkataan "ma" & "nusia".. maksudnya lupa.. bila sihat, lupa pada Allah yang bagi nikmat tu.. tapi kalau dah sakit, baru ingat nak sebut " Ya Allah.. sakitnya"... "Allah..sembuhkanlah aku"... dan macam-macam lagi.. time kena ujian kesakitan tu la baru nak syukur kt nikmat sihat.. Astaghfirullah..

Hmm.. lagi 1, anak-anak muda sekarang ni.. suka tangguh-tangguh buat kebaikan seperti buat ibadah... senang je cakap.. "nanti lah, aku masih muda lagi".. tp sedar tak kita yang umur kita semakin hari semakin meningkat??? org kata la kan "kubur kata mari, rumah kata pergi".. tp mengapa ye ramai lagi yg xsedar diri.. yakin sangat belum mati esok hari.. yakin sangat umur  panjang sampai tua.. alasan semata-mata... tapi bila dah tua pun masih liat lagi nak beribadah, memang xtaw nak kata apa la kan..

Yang kaya pula.. ramai yang tak bersyukur dengan nikmat yang Allah bagi.. masing-masing buat tak endah je apa yang dipertanggungjawabkan.. syukurlah mereka murah rezeki.. ramai juga daripada orang kaya tu mereka pernah merasa hidup susah.... time susah bukan main lagi berazam nak wt itu ini, nak tolong orang tu, orang ni.. nak derma ke sana sini, nak infaqkan harta.. tapi dah kaya, lupa semua benda tu. hatta nak tunai zakat pun x dan.. masing-masing da digelapkan dengan harta dunia.. nauzubillah..

Marilah sama-sama muhasabah diri balik, apa kekurangan diri kita, apa sumbangan kita pada umat islam, mak ayah kita dan apa sumbangan kita pada diri kita sendiri untuk jadi pertahanan kita dari api neraka kelak. Segala kekurangan kita perlu penambahbaikan dan upgrade amal dan iman kita.. insyaAllah hidup akan diberkati.. Thus, ingat lima perkara sebelum lima perkara. wallahua'lam.

No comments:

Post a Comment