JellyPages.com

Tuesday, June 7, 2011

Sahabat



Salam ukhuwah semua..

Hari ini, nk cerita 1 kisah.. kisah persahabatan.. dulu time kcik2 mesti kita semua pernah dengar banyak kisah persahabatan haiwan2, para nabi dan kisah ibu bapa kita sendiri kan.. seronok rasanya bila nak tido mak kita bacakan cerita kat kita sebelum tidur…

Antara yang paling di ingati sekali adalah kisah sang monyet dengan tupai.. ramai yang tau cerita ni kan? Lau yg da kurang ingat tu, meh ana tolong ceritakan ea..ceritanya lebih kurang begini...

Pada zaman dahulu, ada seekor monyet.. dia berkawan baik dengan si tupai.. mereka selalu mencari makan bersama, kerja sama2, borak sama2, belajar sama2, dan kadang tidur pun bersama.. memang ukhuwah mereka ni baik.. walau dari jenis berbeza, mereka terlalu rapat hingga pelbagai aktiviti harian mereka sentiasa dilakukan bersama.

Pada suatu hari, mereka sedang bermain bersama.. tiba2 sang tupai jatuh sakit.. sang monyet pun usaha untuk tolong sang tupai..  sang tupai berdegil, lalu sang monyet memanggil sahabat rimba mereka untuk menghantar tupai pulang..

Seminggu tupai sakit.. sang monyet pun xde kawan nak bermain, lalu monyet pun mencari kawan lain untuk bermain bersama.. sementara sang tupai, dia berusaha untuk sembuhkan diri.. tapi makin tenat dan doctor rimba mengesahkan sang tupai terkena penyakit aneh dan hanya akan sembuh melainkan dengan hati monyet…

Lalu keluarga tupai berusaha untuk mendapatkan hati monyet.. puas mereka mencari.. x jumpa2.. akhirnya, tupai mendapat idea.. iaitu sang tupai hendak mengambil hati monyet untuk menyembuhkan penyakitnya.. tanpa pengetahuan monyet, tupai telah mengenakan perangkap untuk menjerat monyet.. akhirnya jerat itu mengena, dan tanpa rasa bersalah dan belas kasihan, tupai menikam bahagian perut monyet dan terus ke bahagian hati.. lalu dia melapah hati monyet tanpa rasa belas kasihan..

Kekejaman perbuatan tupai telah di perhatikan oleh sang enggang dan sang enggang telah melaporkan kepada raja singa.. tupai yang kini telah sihat sepenuhnya berasa gembira bermain tanpa mengetahui apa balasan yang bakal menimpanya nanti..

3 hari kemudian, raja singa bersama rombongannya menyerbu ke rumah sang tupai dan menangkapnya.. sang singa mengenakan hukuman qisas terhadap tupai.. lalu tupai pun mati.. habis..hehe

Moral of the story, renungkan la hadis ni..

Dari Abu Hurairah radhiallahu anhu, Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda :
"Janganlah saling mendengki, saling menipu, saling membenci, saling memutuskan hubungan dan janganlah sebagian kamu merampast transaksi sebagian yang lain, jadilah kalian hamba-hamba Allah yang bersaudara. Seorang muslim itu saudara muslim yang lain, tidak boleh menzaliminya, membiarkannya (tidak memberikan pertolongan kepadanya), mendustainya dan tidak boleh menghinakannya. Taqwa itu berada di sini, beliau menunjuk dadanya tiga kali. Cukuplah seorang (muslim) dianggap (melakukan) kejahatan karena melecehkan saudara muslimnya. Setiap muslim atas muslim lain haram darahnya, hartanya dan kehormatannya". (HR. Muslim dan Ibnu Majah)

Barang siapa yang menjadikan mudah urusan orang lain, pasti Allah akan memudahkannya di dunia dan di akhirat. Barang siapa yang menutupi aib seorang muslim, pasti Allah akan menutupi aibnya di dunia dan di akhirat. Allah senantiasa menolong hamba Nya selama hamba Nya itu suka menolong saudaranya’. (HR. Muslim,)

إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ الحجرات10

"Sesungguhnya mukmin itu bersaudara" (Surah al-Hujuraat:ayat 10)


"Tidak beriman seorang muslim itu sehingga dia mencintai saudaranya
sepertimana dia mencintai buat dirinya" (Hadis Riwayat al-Bukhari)

Wallahua'lam.

No comments:

Post a Comment